Aktuelt

Oppdatert informasjon fra Gouda vedr. reiseforsikring og koronavirus

PF Forsikring

Her finner du en oppdatering fra Gouda om reiseforsikringen og koronasituasjonen. Mer informasjon finner du på gouda.no.

Etter ferien har henvendelsene igjen begynt å strømme inn til oss, både til salg og skade. Spesielt er det usikkerhet rundt dekning i «gule» områder. Grønt er endret til gult for at vi skal være enda mer bevisste på konsekvenser med å reise til disse destinasjonene, som myndighetene sier raskt kan endre seg til rødt, men det foreligger ingen reiseråd per dags dato. For å forsøke å presisere ytterligere, sender vi denne oppdateringen.

Gjelder forsikringen hvis man reiser når det foreligger et reiseråd?

Ja, Goudas reiseforsikring dekker fremdeles på tjeneste- og ferie/fritidsreiser – også for Covid-19 sykdom. Imidlertid kan det være noen begrensninger i dekninger, deriblant det som går på «kjent risiko» og aktsomhetsregler, i henhold til gjeldende vilkår.

Uansett, anbefaler vi alltid våre kunder å følge Utenriksdepartementet reiseråd, som per dags dato fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land, med noen få unntak.

Avbestilling av fremtidige reiser

Utenriksdepartementets reiseråd av 14. mars, som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til de aller fleste land gjelder nå til 1. oktober. Hvilke områder FHI regner som gule og røde finner du her.

Gouda dekker avbestilling så lenge det foreligger et offisielt reiseråd på tidspunktet for avreise. Det er Utenriksdepartementets offisielle reiseråd, og om reisemålet er rødt eller gult, som avgjør om avbestilling dekkes - ikke regjeringens anbefaling om å unngå unødvendige reiser til utlandet.

Våre kunder skal vente til avreisedato er passert, og fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskap om hva som dekkes. Reiser som blir kansellert av flyselskap og reisearrangører, skal dekkes av disse - og ikke av reiseforsikringen. Skadekrav blir ikke behandlet før kundene har fått avklart hva de får igjen av reisearrangøren. Vi kan derfor ikke behandle saken før dokumentasjon foreligger, og det gjør den som regel ikke lang tid i forveien.

Lang behandlingstid

Det har vært, og er fortsatt, en særdeles ekstraordinær og krevende situasjon. Vi har fremdeles enorm pågang av skadekrav og spørsmål. Kundene våre opplever dessverre flere ukers behandlingstid, og på tross av oppbemanning og nye, effektive rutiner, klarer vi fremdeles ikke å overholde våre normalt, korte behandlingstid på 5 virkedager. Kundene våre får imidlertid et raskt første svar fra oss, med henvisning til hvor de skal melde krav og hva de må gjøre for at vi skal kunne behandle deres krav.

Vi takker så mye for hjelpen med at dere søker svar på spørsmål på www.gouda.no før dere kontakter oss!