Her finner du en oppdatering fra Gouda om reiseforsikringen og koronasituasjonen. Mer informasjon finner du på gouda.no.
Etter
ferien har henvendelsene igjen begynt å strømme inn til oss, både til
salg og skade. Spesielt er det usikkerhet rundt dekning i «gule»
områder. Grønt er endret til gult for at vi skal være enda mer bevisste
på konsekvenser med å reise til disse destinasjonene, som myndighetene
sier raskt kan endre seg til rødt, men det foreligger ingen reiseråd per
dags dato. For å forsøke å presisere ytterligere, sender vi denne
oppdateringen.
Gjelder forsikringen hvis man reiser når det foreligger et reiseråd?
Ja,
Goudas reiseforsikring dekker fremdeles på tjeneste- og
ferie/fritidsreiser – også for Covid-19 sykdom. Imidlertid kan det være
noen begrensninger i dekninger, deriblant det som går på «kjent risiko»
og aktsomhetsregler, i henhold til gjeldende vilkår.
Uansett,
anbefaler vi alltid våre kunder å følge Utenriksdepartementet reiseråd,
som per dags dato fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige
til alle land, med noen få unntak.
Avbestilling av fremtidige reiser
Utenriksdepartementets
reiseråd av 14. mars, som fraråder reiser som ikke er strengt
nødvendige til de aller fleste land gjelder nå til 1. oktober. Hvilke
områder FHI regner som gule og røde finner du her.
Gouda
dekker avbestilling så lenge det foreligger et offisielt reiseråd på
tidspunktet for avreise. Det er Utenriksdepartementets offisielle
reiseråd, og om reisemålet er rødt eller gult, som avgjør om
avbestilling dekkes - ikke regjeringens anbefaling om å unngå
unødvendige reiser til utlandet.
Våre kunder skal vente til
avreisedato er passert, og fått tilbakemelding fra fly- eller
reiseselskap om hva som dekkes. Reiser som blir kansellert av flyselskap
og reisearrangører, skal dekkes av disse - og ikke av
reiseforsikringen. Skadekrav blir ikke behandlet før kundene har fått
avklart hva de får igjen av reisearrangøren. Vi kan derfor ikke behandle
saken før dokumentasjon foreligger, og det gjør den som regel ikke lang
tid i forveien.
Lang behandlingstid
Det har vært, og
er fortsatt, en særdeles ekstraordinær og krevende situasjon. Vi har
fremdeles enorm pågang av skadekrav og spørsmål. Kundene våre opplever
dessverre flere ukers behandlingstid, og på tross av oppbemanning og
nye, effektive rutiner, klarer vi fremdeles ikke å overholde våre
normalt, korte behandlingstid på 5 virkedager. Kundene våre får
imidlertid et raskt første svar fra oss, med henvisning til hvor de skal
melde krav og hva de må gjøre for at vi skal kunne behandle deres krav.
Vi takker så mye for hjelpen med at dere søker svar på spørsmål på www.gouda.no før dere kontakter oss!