I
Politiets Fellesforbund ønsker vi at saker skal løses på lavest mulig
nivå. Alle meldinger skal tas på alvor og følges opp gjennom god
hverdagsledelse, samhandling og som en del av vårt systematiske
HMS-arbeid. Det betyr at uønskede hendelser, avvik og forslag til
forbedringer skal tas opp fortløpende. Henvendelsene skal følges opp
forsvarlig, og saksbehandlingen dokumenteres. Ingen skal utsettes for
negative reaksjoner etter at de har sagt ifra.
Det er innholdet i
ytringen som definerer hvorvidt det er varsling. Når man ytrer seg, så
gjør man det til noen som har myndighet til å gjøre noe med det
kritikkverdige forholdet. Det betyr at varslinger knyttet til arbeidet i
politiet skal håndteres i tråd med politiets rutiner, mens
varslingssaker i Politiets Fellesforbund skal håndteres i tråd med våre
rutiner.
Med kritikkverdige forhold menes blant annet: fare for
liv eller helse, fare for klima eller miljø, korrupsjon eller annen
økonomisk kriminalitet, myndighetsmisbruk, uforsvarlig arbeidsmiljø og
brudd på personopplysningssikkerheten. Det kan også være mobbing,
trakassering, diskriminering, rusmisbruk, dårlig arbeidsmiljø eller
uforsvarlig saksbehandling. Hvis varselet ikke blir håndtert så kan også
dette ansees som et kritikkverdig forhold.
Det er også forhold
som nødvendigvis ikke er kritikkverdige etter lovens forstand. For
eksempel vil normalt ikke interne personkonflikter, kritikk mot
prioriteringer i et lokalt lønnsoppgjør m.m. være kritikkverdige
forhold. Samtidig kan det likevel utvikle seg til å bli en
varslingssak, dersom det skjer en forverring, forholdet endrer karakter
eller blir håndtert på en kritikkverdig måte.
Dersom ditt forsøk
på å si ifra ikke fører frem, så er det viktig at du sier ifra om
kritikkverdige forhold i organisasjonen. Varsling om kritikkverdige
forhold skal tas imot noe som er naturlig og positivt, for at vi skal
lære av våre feil og komme ut av slike prosesser med økt etisk standard.
Vårt
vedtak om at vi ikke anbefaler våre medlemmer om å varsle er ikke i
strid med dette. Vi har ved gjentatte anledninger og gjennom flere
alvorlige varslingssaker i mange år, påpekt det absolutte behov og krav
om at varslervernet og rutiner for håndtering av varslingssaker må
forbedres og styrkes. Vår erfaring viser at det ikke er tilstrekkelig
ivaretakelse av involverte parter i et varsel. Det er store mangler for å
sikre tillitvekkende og habile undersøkelser av varslene. Den psykiske
påkjenning er for stor, det er manglende opplæring og erfaringslæring.
Samlet sett er det ikke tilstrekkelige systemer og rutiner for
håndtering av varslingssaker i politiet, noe som gjør at vi ikke ønsker å
utsette våre medlemmer for dette. Din trygghet og sikkerhet er det
viktigste.
Vår visjon «sterkt fellesskap, trygghet for alle» og
våre verdier samhold, engasjement, mot og ansvar, gir oss et godt
grunnlag for både å forebygge, varsle om kritikkverdige forhold og
håndtere varslingssaker på en god måte.
Vi har utarbeidet en
veileder for tillitsvalgte om varsling. Her finnes informasjon om
juridiske og psykologiske aspekter, hvordan utforme et varsel og
tiltakskort for hvordan vi som tillitsvalgte skal veilede og bistå
medlemmer i varslingsaker. Vi har også egne varslingsrutiner for ansatte
og tillitsvalgte i vår organisasjon.
Til hvem varsler jeg? Hvilke varslingskanaler har Politiets Fellesforbund for tillitsvalgte og medlemmer?
Varsler
kommer til kjennskap om et mulig kritikkverdig forhold, og vurderer om
det kan varsles på en forsvarlig måte. Varsler søker om mulig råd hos
andre tillitsvalgte (Se PFs veileder). Varsler bestemmer seg ev. for å
varsle. Det gjøres på følgende måte internt i Politiets Fellesforbund:
- Lokale tillitsvalgte eller medlemmer skal varsle til sin lokallagsleder (kontaktinformasjon finner du her).
Dersom varselet gjelder lokallagsleder, skal varselet gå til
forbundsleder. Sentrale tillitsvalgte (foruten
forbundsstyret) skal som hovedregel varsle til generalsekretær. Dersom varselet gjelder generalsekretær, skal varselet gå
til forbundsleder.
- Det er mulig å varsle ledelsen via verneombud, tillitsvalgte eller andre i ditt lokale styre.
- Politiets
Fellesforbund har opprettet en ekstern varslingskanal som skal sikre
uavhengighet og nøytralitet. Den som ønsker å bruke den eksterne
varslingskanalen skal varsle til det valgte advokatfirma som Politiets
Fellesforbund velger å samarbeide med (per mars 2021 Lippestad), som
igjen vil melde fra til ledelsen lokalt eller sentralt.
- Landsmøtet har oppnevnt en varslingsnemnd som skal tre i kraft når varsel omhandler et forbundsstyremedlem.
Det
er mulig å varsle anonymt. Politiets Fellesforbund anbefaler og ønsker
ikke dette av hensyn til innhenting av opplysninger, kommunikasjon med
varsler, belastninger for den det er varslet om, kontradiksjon og
informasjon til de involverte. Ønsker man å varsle anonymt, kan man
sende dette per brev til sin lokallagsleder eller generalsekretær.